Sortida 100 cims – Sant Salvador de les Espases i Puig Cendrós

Data: 27/01/2024

Dissabte 20 de febrer, quinze membres del CIM vam participar en una bonica excursió fins a Sant Salvador de les Espases i el Puig Cendrós. Tots dos formen part del llistat de 100 cims de la FEEC.

Vam quedar a les 8 del matí a l’aparcament de la Salle i des d’allà, en cotxes particulars, vam anar fins a l’aparcament del camí de Can Tovella (la Puda), a Olesa de Montserrat.

L’ascensió a Sant Salvador de les Espases és de dificultat baixa, amb una distància de 4,3 km i un desnivell positiu d’uns 350 m i una altitud màxima de 413 m. Es tracta d’una ruta que recorre el torrent de l’Afrau, amb tonalitats vermelloses quan porta aigua, passa per les Roques de Petintó inferiors – unes agulles esveltes – i passa per una font, una petita cova i la pròpia ermita de Sant Salvador de les Espases.

Sant Salvador de les Espases és un mirador fabulós, situat a dalt d’un bonic espadat, amb vistes excepcionals a les muntanyes de Montserrat. Es troba just en el límit comarcal entre el Baix Llobregat i el Vallès Occidental, dintre d’un espai de gran interès geològic amb roques formades fa 250 milions d’anys. El color vermellós del terreny combina a la perfecció amb la vegetació típica mediterrània i aporta un al.licient més a la fantàstica ubicació de l’ermita com a mirador privilegiat de la muntanya de Montserrat, que es troba a pocs quilòmetres.

Sant Salvador de les Espases pertany al municipi d’Esparreguera. Documentada a partir del segle XIV, era l’antiga capella del Castell de les Espases, documentat des de l’any 985, i del qual només en resta el basament d’una torre circular. Està declarada bé cultural d’interès nacional.

Un cop dalt del cim, vam gaudir d’unes espectaculars vistes, vam deixar constància de la nostra fita amb uns records fotogràfics i vam esmorzar gaudint d’un dia assolellat i unes vistes privilegiades.

Un cop una mica refets, vam seguir el nostre camí fins al segon cim del dia, el Puig Cendrós.

El Puig Cendrós fa 499 metres d’alçada. S’hi accedeix tot carenant des de Sant Salvador de les Espases, passant ple Pla del Fideuer amb un fort pendent i des del punt més alt del qual gaudim d’unes fabuloses vistes de 360 graus, amb Montserrat enfront.

La baixada, des d’aquí té alguns trams de dificultat moderada sobretot pel gran desnivell, molta pedra i altres característiques del terreny.

Finalment, arribem a l’aparcament després d’haver gaudit d’una matinal molt completa, entretinguda, amb un ambient de grup molt agradable que ens deixa molts ganes de repetir aviat.